Literatuur
- Leisinger, Hermann, Romanesque Bronzes. Church Portals in mediaeval Europe. London (Phoenix House), 1956cop. [176 blz. ISBN -].
- Drescher, Hans, "Zur Technik bernwardinischer Silber- und Bronzegüsse". In: Brandt, Michael & Arne Eggebrecht (red.), Bernward von Hildesheim und das Zeitalter der Ottonen. Katalog der Ausstellung Hildesheim 1993. Band 1. Hildesheim (Bernward Verlag), Mainz am Rhein (Verlag Philipp von Zabern), 1993cop. [524 blz. ISBN 3.87065.736.7 & 3.8053.1567.8]. Hierin: blz. 337-351
- Melczer, William, La Porta di bronzo di Barisano da Trani a Ravello. Iconografia e Stile. Z.pl. (drukkerij: Tipografia De Rosa & Memoli, Cava de' Tirreni (Sa)), 1983voorwoord. [306 blz. ISBN -]. Hierin: o.a. blz. 48-50 (Methode van Barisano: 1: model in was. 2: Gips eroverheen laten vloeien: wordt mal met het "negatieve beeld". 3: Deze mal wordt met was gevuld, mal wordt [kennelijk in delen - jp] verwijderd: tweede was-model (secundair) is beschikbaar. 4: het secundaire model wordt overgoten met gips + vuurvast zand: tweede mal (secundair) is beschikbaar. 5: In secundaire mal wordt brons gegoten, de secundaire mal wordt kapot geslagen om beeld te onthullen. NB: deze methode levert de mogelijkheid om meerdere secundaire modellen in was te krijgen van één origineel model en bovendien kunnen deze secundaire was-modellen gewijzigd worden vóór de secundaire mal gemaakt wordt. Dit verklaart de verschillen tussen sterk gelijkende panelen van de deuren van Barisano [samenvatting: jp1001])
- Carruba, Anna Maria, La Lupa Capitolina, un bronzo medievale. Roma (De Luca editore d'arte), 2006. [80 blz. ISBN 88.8016.753.7]. (Op grond van haar onderzoek tijdens de door haar uitgevoerde restauratie van de wolvin, 1997-2000, komt de auteur tot de datering 7e-8e eeuw na Christus. Een belangrijk argument: het beeld is in één keer gegoten à cire perdue en niet samengesteld uit apart gegoten delen, zoals in de oudheid gebruikelijk was. Op de techniek wordt uitvoerig ingegaan)